mandag 24. februar 2014

Dagens TT

Dagens TT


Aftenposten fredag 21. februar 2014
Jeg skrev et debattinnlegg i Aftenposten som kom på trykk på fredag.

Det handlet om helsebyråkratiet - spesielt i forbindelse med transportutfordringene for en i rullestol. Det var for så vidt ment som et eksempel på det jeg opplever som et tungvint helsebyråkrati.

Les debattinnlegget om "Det umulige Helsebyråkratiet" 

Jeg har skrevet om pappa tidligere i denne bloggen flere ganger blant annet om utfordringen det er å være pårørende til en som er alvorlig syk.

Lørdagsrevyen 8. februar 2014
I alle fall - pappa har vært syk. Hva som skjedde på Lovisenberg da han fikk hjerteinnfarkt rett før nyttårsaften kan du se på Dagsrevyen.

Tilbake til noe så enkelt som TT.
Pappa får kognitiv trening på Voksenopplæringen i Nydalen to ganger i uken.

Mandager er han på en kveldsgruppe med kor og noe som heter Møteplassen med forskjellige aktiviteter. Denne aktiviteten følger ikke skoleåret nøyaktig siden det er en slags tileggsaktivitet ved skolen og pårørende må stort sett være med.

Tirsdager er han med i en liten gruppe som får kognitiv trening, det er på dagtid, og han reiser alene. Denne undervisningen følger skoleåret.

Bare for å bestille reiser...

Ingen ting av det jeg har skrevet om i debattinnlegget dreier seg om bestilling av reiser. Det dreier seg om å søke om å få tildelt rett til reiser hos forskjellige levrandører og er egentlig en temmelig forenklet fremstilling. Det som Dagens TT dreier seg om er å få bestilt noen reiser som alllerede er godkjente og behørig dokumentert og søkt om.
Vi har bestilt det som kalles faste reiser. I høst måtte dette gjøres ved å printe ut et skjema fra en nettside. Dette måtte fylles ut med en mengde informasjon, deretter skannes og mailes til Samres. Det var plutselig umulig å bestille dette via telefon, selv om Samres Faste reiser har et eget telefonnummer og informasjon om brukerne lagret på personnummer. Jeg måtte fremskaffe TT-kortnummer, adresser og telefonnumre til sykehjemmet han reiser fra og skolen han reiser til. Jeg måtte ringe til Voksenopplæringen og finne ut nøyaktige datoer for når ting startet og slutte for sesongen. Brukte noen timer på det totalt. Nå ser jeg at Samres har fått et elektronisk skjema. Det er et fremskritt at jeg ikke må printe, skanne, og mail, men kjedelig at alle opplysningene må legges inn om igjen og om igjen. Det tar tid!

Jeg avbestilte de faste reisene inntil videre da pappa ble syk ved nyttår. Etter noen uker var han frisk nok til å begynne å reise til voksenopplæringen igjen. Da var ikke mandagsundervisningen startet ennå, så jeg kontaktet Samres på telefonen og fikk aktivert tirsdagsreisen - via telefon. De var jo bare midlertidig stoppet.

Det var to ganger med kor og møteplass på mandagene før vinterferien - da bestilte jeg bare enkeltreiser. På et annet telefonnummer! Men slike går da av fritidsreisene til Pappa og det er jo dumt. Han for ikke tilbake egenandelen og får færre fritidsreiser.

Så i dag tenkte jeg å aktivere de faste mandagsreisene igjen, men visst at jeg måtte bestille en enkeltreise til i dag. Om det er under to uker til du skal reise må du ringe til enkeltreisenummeret uansett, Tenkte at jeg kunne aktivere faste reiser igjen på samme nummer, men nei. Der var plutselig ingen ting lagret på pappa, til tross for at han er satt opp med en fast reise i morgen fra før. Jeg måtte gi dem telefonnummere og adresser, fortelle at han satt i rullestol og skulle ha med ledsager.

Så var dagens reiser bestilt.

Deretter måtte jeg ringe fastereiser for å aktivere den allerede behørig bestilte faste reisen på mandager på nytt.

Sjekking og dobbeltsjekking - men...


For sikkerhetsskyld ringer jeg TT-kontoret hver mandag og sjekker at reisene er satt opp. jeg ringer alltid og avbestiller når det er skoleferie, det skal ikke være nødvendig men i praksis har det vist seg at det er lurt. Jeg kontakter også avdelingen sykehjemmet og forsikrer meg om at de vet når han skal reise både mandager og tirsdager. Jeg har i tillegg alliert meg med damen i resepsjonen på sykehjemmet slik at hun følger opp når han skal reise alene på tirsdagene.

Før jul var det to ganger han ikke fikk reist fordi han ikke var klar da bilen kom - det fikk jeg beskjed om i etterkant. Bilen hadde kommet alt for tidlig og kjørt sin vei. De som jobbet der akkurat da viste ikke hvor de skulle ringe for å klage og bestille en ny bil. De ringte heller ikke til meg for å få løst problemet, ei heller til skolen for å si fra at han ikke kom. Etter 2 ganger fikk jeg en telefon fra læreren som lurte på hvorfor han ikke hadde kommet. Det var sånn jeg fikk vite om det!

En mandag midt i desember - etter at koret og Møteplassen var slutt for året to uker før. Jeg hadde bestilt frem til en viss dato i skjemaet, og ringte til og med TT-kontoret for å forsikre meg om at bilen var avbestilt frem til jul. På bestillingskjemaet var det også klart avmerket at han IKKE skulle reise alene på mandager og mitt telefonnummer som ledsager var oppgitt.

Plutselig kom det likevel en bil - sykehjemmet hadde fått beskjed om at kor og møteplass var slutt for året. Pappa har aldri reist dit alene, moren min, et av barna eller jeg er alltid med. Personalt fant likevel ut at de skulle sende han avsted med bilen som dukket opp. De ringte ikke meg. Egentlig var skolen stengt for ettermiddagen, men tilfeldigvis satt det en som kjente pappa i respesjonen. Men bilen kunne ikke kjøre pappa ned igjen. Han ble lempet ut og mannen i resepsjonen, ringte til sykehjemmet og fortalte hva som hadde skjedd og måtte bestille en ny bil og vente sammen med pappa der oppe i over en time på at noen skulle kjøre han ned igjen. Det var mens pappa satt der i Nydalen og ventet at jeg fikk en telefon fra sykehjemmet om at pappa var alene i Nydalen og at det ikke var skole!

På en eller annen måte mente de visst på sykehjemmet at det var min skyld.

Livet som pårørende er ganske krevende!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar